VILPE Oy (tidigare SK Tuote) är ett inhemskt familjeföretag som grundats år 1975, och vars huvudkontor ligger i Korsholm. Företaget har dotterbolag i Ryssland, Polen, Ukraina, Sverige och Baltikum. VILPE är banbrytare inom byggnadsindustrin som utvecklar och tillverkar innovativa och hållbara produkter för olika behov inom bygg- och takkonstruktioner. Företaget har en stark vilja att utvecklas och växa, varav berättar företagets över 30 patenterade produktlösningar. För tillfället sysselsätter VILPE sammanlagt cirka 90 personer.
VILPE och Ekman Systems har samarbetat länge. Ekman Systems har levererat ergonomiska produkter, kontorsmaterial och kaffeapparaten till VILPE.
I VILPE Oy satsar man på arbetsergonomi
Under senaste åren har VILPE satsat mycket på personalens arbetsergonomi. Nästan varje anställd har elbord till sitt förfogande och härmed en möjlighet att välja om man arbetar sittande eller stående. Det har konstaterats att långvarigt stillasittande kan medföra problem med hälsan. Med elbordet är det lätt att växla arbetsposition. Mervi Koskela, som arbetar som kontorschef i VILPE, tog elbordet i bruk redan för fem år sedan.
– Vi förstod här att elborden hör till idag. Man kan inte mera sitta hela dagen, utan det måste finnas möjlighet att stå upp ibland. Också en ergonomisk stol är en grundförutsättning
Det att alla företag inte ännu har investerat i elbord kan bero på kostnadsfaktorer. Det är ändå viktig att komma ihåg, att om företaget inte vill köpa helt nya bord är det möjligt att bygga om gamla bord till mera ergonomiska. Till befintliga bordsskivor kan man skruva fast elfötter, så att det är möjligt att justera höjden. Så har det gjorts även hos VILPE.
Med en ergonomisk arbetspunkt kan man påverka arbetsförmågan
Ofta betalar satsningen på ergonomin sig tillbaka, eftersom man med en bra arbetsergonomi kan minska på sjukfrånvarokostnader. Tröskeln att köpa ergonomiska produkter kan ändå vara hög om man inte har erfarenhet av deras användning. Ekman Systems vill sänka denna tröskel genom att bjuda produkter till sina kunder på prov. Det finns skillnader i ergonomiska produkter och alla behöver ej vara lämpliga för den enskilda individen. Därför är det enligt Koskela bra, att produkterna kan testas.
– Vi har till exempel massor av ergonomiska datormöss i bruk, och dem har vi fått testa i förväg. Ofta har våra anställda genast tyckt om modellen och den har lämnat i bruk. I synnerhet i början testade vi massor av ergonomiska produkter när de ännu var nya för oss.
I VILPE vill man säkra sej om att de anställda använder sina ergonomiska produkter korrekt och i rätt position så att de verkligen är till nytta för användaren.
– Personalen har varit jättenöjda med nya möblerna. Anställda som har börjat hos oss har varit häpna när de genast har fått nya ergonomiska produkter till sitt förfogande. En fysioterapeut kommer till oss och checkar att allt är i sin ordning, en tid efter att en ny person har börjat. På det sättet säkras att produkterna används på rätt sätt.
Produktanskaffningen och tillhörande tjänster har man velat koncentrera till en leverantör
VILPE har koncentrerat en stor del av materialanskaffningarna till Ekman Systems. Beställningarna gör man via Ekman Systems nya näthandel som enligt Koskela är bättre och mer lättanvänd jämfört med företagets gamla näthandel. Koskela säger att det underlättar egna arbetet och sparar tid när hon kan beställa både kontorsmaterial, möbler och råvaror till kaffeapparaten från en och samma leverantör. VILPE valde för ett par år sedan att också skaffa kaffeapparaten från Ekman Systems. Den största orsak till detta var apparatens driftssäkerhet, snabba leveranser av råvaror samt det smidiga samarbetet med kontaktpersonen i Ekman Systems. Man har varit nöjd med kaffeapparaten.
– Det är trevligt att ledsaga gäster via kaffeapparaten till mötesutrymmena. Även i interna möten är det lätt att gå och hämta en kopp färskt kaffe på pausen och man kan även välja mellan olika kaffealternativ. Även annars är det en trevlig fördel för personalen, att man kan hämta en kaffedryck när man själv vill. Det vill man säkert inte lätt avstå från.
Enligt Koskela har samarbetet med Ekman Systems pågått redan många år eftersom produkterna och tjänsterna har varit av bra kvalitet. Dessutom har produkt och tjänst ofta länkats ihop, så att kundens verksamhet underlättas. Ekman Systems har till exempel skött om montering av elben till bordet och servicen av kaffeapparaten. Även lokala aspekten är en fördel för Ekman Systems eftersom leveranser kommer snabbt och pålitligt.
– Jag har själv tyckt mycket om att man kan lita på tidtabellerna håller. Även om vi ibland skickar beställningarna ganska sent, har leveranserna från Ekman Systems alltid kommit i tid.
Koskela nämner också att värdegrunden har påverkat valet av leverantör. VILPE har gärna koncentrerat sina anskaffningar till Ekman Systems, som är ett familjeföretag liksom VILPE.