År 1993 grundade SOP-Metal Oy Ab är en verkstad som specialiserat sej på underleveransarbeten och sysselsätter femtio personer. Största delen av personalen arbetar i Vasa Airport Park, dessutom har företaget produktion i Lappajärvi och Estland. SOP-Metal är en underleverantör åt el-och energiindustrin, som tillverkar komponenter till elmaskins- och kemiska industrin samt partihandeln. Företagets kärnkunnande är ledning av elflöden och dess isolering, börjande från planering till färdiga komponenter.
SOP-Metals dagliga verksamhet är hektiskt i såväl produktionen, planeringen som i försäljningen. Till förmiddags- och eftermiddagskaffet samlas hela personalen, vilket förutsätter snabbhet och driftssäkerhet av kaffearrangemangen. Samarbetet med Ekman Systems möjliggör att företagets personal får gott kaffe snabbt och bekvämt. SOP-Metal har anskaffat kaffeautomaterna till sina verksamhetsutrymmen i snart 10 års tid från Ekman Systems, och företaget har varit nöjd med dessa.
Kaffeautomaten möjliggör gemensamma pauser i lag med gott kaffe
Sanna Särkiniemi, arbetar som försäljningsassistent i SOP-Metal, berättar att förr sköttes pauskaffet i företaget på traditionellt sätt. Det fanns flera kaffekokare, och ibland även vid arbetarnas egna arbetspunkter. Innan kaffepausen måste någon koka kaffet, så att det skulle vara klart när personalen kommer på paus. Tiden som gick åt att koka kaffet var alltid bort från någons arbetstid, och att ha flera kaffekokare upplevdes ej heller bra ur säkerhetssynpunkt. På grund av dessa saker bestämde sej företaget att införskaffa en kaffeautomat.
SOP-Metal har i sina verksamhetsutrymmen redan den tredje kaffeapparaten som är hyrd av Ekman Systems. Dess kapacitet är tillräcklig att förse företagets 40 arbetstagare, som kommer samtidigt på kaffepaus, med gott kaffe utan dröjsmål. Det att hela personalen vill hålla sin kaffepaus samtidigt, berättar om gemenskapen som råder i företaget.
– För oss är det viktigt att vara tillsammans på kaffepausen. Eftersom vi jobbar vid egna arbetspunkter, är det alltid trevligt att samlas två gånger per dag.
Kaffeapparaten måste fungera snabbt och säkert, eftersom det är många personer samtidigt på kaffepausen. Dessutom vill man inte använda för mycket tid på apparatens skötsel.
– Framförallt är det verkligt viktigt för oss, och en trevlig överraskning, att den nya apparatens rengörande är så enkelt, och nästan obefintligt i jämförelse med den tidigare kaffeautomaten. Denna har varit verkligen bra.
”Nu är kaffets smak på sin plats”
Det finns ofta fördomar gentemot kaffeautomater, speciellt vad gäller kaffets smak. Enligt Särkiniemi märker man teknikens utveckling även i kaffemaskinerna, och speciellt nöjda har man varit med smaken på kaffet från den nya apparaten.
– Detta kaffe är verkligen gott. Det kom till och med feedback från fabrikssidan att nu är kaffets smak på sin plats. Smaken är ofta verkligt kritisk, och det var skönt att märka, att denna kaffeapparat var omtyckt. Man märker att tekniken utvecklas även i dessa. Nu är alla nöjda.
Samarbetsavtalet mellan SOP-Metal och Ekman Systems gällande kaffeapparaten är fungerande. Ifall det blir något fel i apparaten, ombesörjer Ekman Systems servicen på plats. Kaffet och övriga tillbehören beställer Särkiniemi via Ekman Systems näthandel. Både servicen och råvarorna kommer till SOP-Metal tillräckligt snabbt enligt henne.
Kontorsmaterialanskaffningarna koncentrerats till en leverantör
Förutom kaffeapparaterna, köper SOP-Metal så gott som allt kontorsmaterial, som företaget behöver i sina dagliga rutiner, koncentrerat från Ekman Systems. Att koncentrera inköpen är förnuftigt enligt Särkiniemi.
– Jag tycker att det är klart och enkelt, att nästan alla kontorsartiklar kommer från en leverantör. Det sparar både tid och säkert även pengar.
Särkiniemi strävar till att beställa kontorsartiklarna via Ekman Systems näthandel, för där kan hon vid behov jämföra produkters priser. Ifall det har varit problem med användningen av näthandeln, eller hon inte har hittat någon speciell produkt, har hon alltid fått snabbt hjälp av Ekman Systems personal. Företagets produkturval upplever Särkiniemi som tillräckligt brett. Dessutom har kontaktpersonen vid Ekman Systems alltid hjälpt till, om företaget har behövt något utöver grundsortimentet.
– Om vi har akut panik beträffande någon produkt, är det viktigt att vi via e-post och telefon snabbt får tag på försäljaren. Vårt samarbete har fungerat bra, och Ekman Systems kundbetjänare har alltid passlig humorkänsla.